Hallooo Thailand! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Tessa Chateau - WaarBenJij.nu Hallooo Thailand! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Tessa Chateau - WaarBenJij.nu

Hallooo Thailand!

Blijf op de hoogte en volg Tessa

31 Oktober 2015 | Thailand, Chiang Mai

Het eerste verslag!
We zijn al bijna 3 weken op reis en voor wie me een beetje kent weet dat ik (best wel) moeite heb met verhalen samenvatten, maar ik heb hard m'n best gedaan! Het volgende verslag zal ik wat sneller schrijven zodat ik het iets korter kan houden haha. Komtie dan!


Eenmaal aangekomen in Bangkok wist ik niet waar ik moest kijken, zoveel is er te zien. Overal staan eetkraampjes, barbecues en marktkraampjes die van alles en nog wat voor een scheet en 3 knikkers verkopen. Om de 5 meter word je aangesproken door iemand die je iets wil verkopen, of je een dienst wil aanbieden zoals je persoonlijke tuktuk chauffeur zijn of je een Thaise massage wil geven. Als de avond valt (tegen een uur of 6) en het een beetje afkoelt, begint het pas echt te leven op straat. Nog meer dan overdag. Overal zijn mooie sfeervolle lichtjes, en dringen de heerlijkste geuren van vers eten je neus in. We zijn 3 nachten in Bangkok gebleven, en waren nog lang niet uitgekeken, maar wilden toch wel wat meer zien dan alleen de stad. Daarom was de volgende stop: Ayutthaya.


Aangekomen in Ayutthaya zijn we te voet de omgeving gaan verkennen, en kwamen uit bij Wat Mahathat (een park met tempels). Ik kan niets anders bedenken dan te zeggen dat deze Wat, en de omgeving in Ayutthaya, absoluut adembenemend waren. Wat een geschiedenis, wat een architectuur en wat een details! Je voelt echt dat je op een heilige plek rondloopt vanaf het moment dat je binnenkomt. Je komt dan ook alleen binnen bij de meeste tempels als je netjes gekleed bent (lees mouwen tot minimaal elleboog en broekspijpen tot minimaal aan je knie) en bij veel tempels moet je je schoenen uitdoen als je naar binnen loopt.


Na 2 dagen Ayutthaya zijn we doorgegaan naar Sukhothai, waar we een fiets hebben gehuurd om lekker rond te hobbelen in het door zon overgoten (gigantische!) Historical Park. We dachten dat Ayutthaya mooi was, maar dit was nóg beter! Ongelofelijk, wat een indrukwekkende tempels, natuur en sfeer. Ik heb me die dag (met m'n camera in m'n hand natuurlijk) zo ontzettend gelukkig en tevreden gevoeld! Wat een rotleven hier.


Oke waar was ik. Oja. De daarop volgende dagen bracht we door in Chiang Mai. We hebben heet water geisers gezien (lees: kokend water fonteinen die ruiken naar gekookte eieren), zijn op het 'Golden Triangle' punt geweest waar Laos, Thailand en Myanmar samenkomen, en zijn in het kamp van de Longneck Ladies geweest. Daar wil ik dit verslag graag een beetje langer voor maken, dus wie het interessant vindt, blijf lezen! Zo niet.. Ach joh lees maar gewoon haha.

Deze stam heeft een klein kampje in Thailand. Waar ze vandaan komen is niet precies duidelijk omdat ze te voet rondtrekken. Ze hebben daarom ook geen papieren, vergunningen of paspoorten: en dus geen identiteit. Daarom kunnen ze nergens een baan vinden en leven ze van de toeristen die hun dorpje bezoeken en souvenirs van hen kopen. De vrouwen en meisjes (begon echt al bij kleintjes) dragen grote ringen om hun nek. Wat wij dacht dat alleen een traditioneel sieraad was, bleek een andere betekenis te hebben.
Het schijnt dat vroeger, (wanneer was niet echt duidelijk aangezien niemand echt verstaanbaar Engels spreekt daar) de stam regelmatig aangevallen werd door tijgers. De mannen waren een stuk sterker en wisten zich meestal wel te verdedigen, wat ervoor zorgde dat vrouwen en kinderen het slachtoffer werden. Iedereen die wel eens Animal Planet heeft gekeken weet vast dat tijgers bij hun kill voor de hals gaan, omdat de prooi hierdoor het snelst doodgaat. Dus wat zullen die ringen als functie hebben?! Yes, bescherming tegen tijgertandjes. Alleen leven ze nu op plekken waar dat niet meer nodig is, dus is het alleen nog een spiritueel en traditioneel ding. Best wel interessant toch?

Oke even denken, wat deden we daarna. Oja, de jungle trekking! Dit is misschien wel een van de tofste dingen die ik in mn leven heb gedaan, en voor wie naar Thailand gaat een absolute aanrader!


We begonnen met een wandeling door een prachtig rijstveld, dat er precies zo uitzag als ik hoopte toen we naar Thailand gingen. Daarna begon het echt. We liepen 6 km een berg op, in zo'n 36 graden met een ontzettend steile helling (van zo'n 70%). Ik heb nog nooit zo veel zweet bij elkaar gezien. Je kunt je voorstellen hoe onze bovenbeentjes en billetjes voelde daarna, halleluja.

Ik skip even wat dingetjes anders kan ik straks een heel boek uitbrengen wanneer ik thuis kom. Oke, onze knettergekke 19 jarige adhd gids ving een gigantische spin en stopte hem in zijn mond, en liet hem er uit kruipen - zo ongeveer het engste wat ik ooit gezien heb. Maar dat was nog niet het ergste, niet veel later begon hij met een stok in de grond te graven tot er een gi-gan-ti-sche (nee echt) tarantula naar boven kwam. Natuurlijk hebben we die gevangen, gebarbecued en opgegeten. Natuurlijk. JA MAM, IK HEB EEN STUKJE TARANTULA POOT GEGETEN! Haha best wel badass dacht ik.

Daarna al onze bezwete lijven gedoucht onder een waterval en op de berg op een bamboe matje geslapen onder de sterrenhemel en wat vuurvliegjes. Niet gek toch?

Inmiddels zitten we in het prachtige hippie plaatsje Pai en gaan we alweer verhuizen naar Laos, maar daarover vertel ik volgende keer!


En hoe gaat het in Nederland? Zal wel koud zijn he? Ha-ha.
Nee hoor, ik mis jullie! Kom allemaal maar langs.
Heeel veel liefs!


P.S. Ik zal snel wat betere foto's van alle bestemmingen op Facebook plaatsen, kunnen jullie ook een beetje meegenieten :)

  • 31 Oktober 2015 - 17:49

    Marco :

    Mooi verhaal Tessa. Geen olifanten bereden I Chang Mai?

  • 31 Oktober 2015 - 18:02

    Tessa Chateau:

    Ja wel gedaan! Alleen achteraf gezien erg spijt van, zou het niet overdoen. Vond het echt zielig.

  • 31 Oktober 2015 - 18:13

    Maxine:

    Schatje,

    We wisten het meeste natuurlijk al, maar het blijft leuk om te lezen
    Blijf vooral schrijven hier zodat meer mensen van je reis kunnen genieten!

    Hier gaat het met iedereen goed, fijn dat jij ook weer beter bent ❤️
    Pas goed op jullie zelf en wees lief voor elkaar

    Dikke zoen!

  • 01 November 2015 - 09:19

    Sanne:

    Leuk verslag Tessa, komt iig goed over dat je het super naar je zin hebt! Vast een prachtige reis.... M.u.v. tarantula eten, dit trekt mij nog niet zo. Maar bedankt voor de leuke samenvatting, voor mij hoef je het zeker niet korter te houden maar goed.. Veel plezier!! xxx Sanne

    En ja het is hier koud

  • 01 November 2015 - 10:10

    Opa Chateau:

    Dag me lieve kind, je hebt geen idee hoe ik genoten heb van a. het krijgen b. het lezen, c.het nog een keer lezen van je verhaal. Ik ben zoooo ontzettend blij en gerustgesteld en weet ik wat allemaal nog meer. Houen zo,m'n liefje,en geniet100%. We wachten op het volgende. Ben benieuwd hoe Laos is. Duizend knuffels en zoenen. en alle liefs voor Amanda jopa

  • 06 November 2015 - 08:58

    Nicole:

    Lieve Tess,

    Wat heerlijk om dit te lezen. Ik geniet van het feit dat je het zo fijn hebt. Kun je ook wat foto's op deze blog plaatsen voor de niet Facebookers.
    Heel veel plezier nog en tot de volgende keer.
    Dikke kus, je liefhebbende tante

  • 07 November 2015 - 15:47

    Opa Chateau:

    Dag me lieve kind, heel hartelijk gefeliciteerd. Ik hoop dat heel Laos een groot feest voor je is. Boy, wat een ervaringen doe je op, en wat een massa aan indrukken. Nog maanden om te verwerken. En ze blijven je nog vele jaren bij. Heerlijke dag en nog vele dagen erna, en dan nog vele jaren om door te gaan met het echte leven waarmee je nu begonnen bent. En we wachten met spanning op je verhalen als je terug bent. Enorme knuffel vanjopa. En hartelijke groeten en gelukwensen van Marjoleine. We gaan morgenochtend vroeg samen op weg naar Anne. Ik zal haar en Gert je groeten doen.

  • 08 November 2015 - 08:11

    Nicole:

    Lieve jarige Tess,
    Oma en ik willen je FELICITEREN

  • 20 November 2015 - 18:17

    Nicole:

    HÉ, TESSA WAAR BEN JIJ NU.

  • 20 November 2015 - 18:31

    Tessa:

    Lieve iedereen die heeft gereageerd,

    Sorry dat het weer een tijdje duurt tot het volgende verslag!
    We zijn in Laos allebei ongeveer 1-1,5 week ziek geweest dus er was niet heel veel spannends om over te schrijven.. We zijn 2 dagen geleden aangekomen in Luang Prabang (nog steeds Laos) en hebben vandaag te scooter wat prachtige nieuwe plekken ontdekt! Weer achterlijk mooi allemaal, zoals altijd haha! Ik ga denk ik volgende week een nieuw verhaal voor jullie schrijven, want tegen die tijd zijn er vast wel weer allemaal spannende dingen gebeurd.
    Vanaf volgende week reis ik trouwens alleen verder, Amanda heeft een beetje heimwee, maar ik ben nog niet uitgereisd! Dat gaat dus een groot avontuur worden :).

    Heel veel liefs uit Laos!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 December 2015

Laoooooos!

31 Oktober 2015

Hallooo Thailand!
Tessa

Actief sinds 25 Okt. 2015
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 3402

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: